Dag 7 - Reisverslag uit Kōyasan, Japan van Theo Dijk - WaarBenJij.nu Dag 7 - Reisverslag uit Kōyasan, Japan van Theo Dijk - WaarBenJij.nu

Dag 7

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

25 Mei 2018 | Japan, Kōyasan

Na onze muesli met yoghurt zijn we rond 8.00 vertrokken naar Nara per trein. Naast een mooi stadje is Nara een verzameling van prachtige tempels en pagodes. Zoals we in Frankrijk na een tijdje kathedraal-moe worden, zullen we in Japan ook wel aan onze tempel-tax komen. Nu is dat nog niet zo ver. Hoewel ik mij realiseer dat ik door gebrek aan kennis wel een hoop finesses zal missen. Het is heerlijk warm en af en toe gaan we met opzet aan de schaduwkant lopen.
Bij aankomst in Nara is er een ontmoedigende hoeveelheid bussen, toeristen, schoolklassen, enz.
Bij en in de heiligdommen is daar gelukkig nauwelijks iets van te merken.
Op de terreinen voor de tempels lopen grote kuddes herten en wat dies meer zij, die door de toeristen worden gevoed. Verderop is weer een restaurant waar hertenvlees wordt geserveerd. Blijft de kringloop een beetje rond.
Behalve de lunch was de Todai-ji Tempel echt een hoogtepunt. Eén van de grootste bronzen Boeddha beelden als middelpunt met twee zijaltaren met Kokuzu Bosatsu, de God van wijsheid en geheugen en daarom veel bezocht door studenten en scholieren.
Heerlijk gewandeld langs diverse andere heiligdommen.
Uiteindelijk weer de trein in, op weg naar Irani voor een bezoek aan de Fuchimi Tempel.
Prachtig. En vooral ook een sportieve uitdaging. De tempel staat min of meer beneden. Sommige heiligdommen echter boven op de berg. Een hele klim. Wel 223 meter. Op en af, zoals op een bergweggetje betaamt.
Kennisgemaakt met Kaido. Een Japanse jongeman van mijn leeftijd. Hij loopt vrijwel iedere dag naar boven. Niet alleen voor zijn gezondheid. Dan loopt hij zijn vrouw niet te veel in de weg. Hij gaf me trouwens wel een hand. Heel ongebruikelijk voor een Japanner.

• 27 Mei 2018 - 17:26

Ria:

Nu maar eens verhalen opgezocht van jullie want ik ontvang ze niet meer.
    Gelukkig gelukt.

• 27 Mei 2018 - 17:29

Ria:

Ik wist niet dat men in Japan boeddhistisch is en zoveel tempels bezit.
    Bijzonder.
    Jammer van de regen op dag 6 en het klinkt vrij vermoeiend, het verkeer, lange tochten en wandelingen.
    Maar wel apart.
    Dus ik lees graag verder....
    Liefs Ria