Dag 15 - Reisverslag uit Hokkaido, Japan van Theo Dijk - WaarBenJij.nu Dag 15 - Reisverslag uit Hokkaido, Japan van Theo Dijk - WaarBenJij.nu

Dag 15

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

02 Juni 2018 | Japan, Hokkaido

Rond 7 uur is het weer reveille. Tot 16.00 vandaag is ter vrije besteding.
We zijn van plan fietsen te huren, maar die zaak gaat pas om 10.00 open. Dan maar met de tram richting Mount Hakodate.
Gisteren bij het wandelen toch twee blaren opgelopen. Dus vandaag maar even rustig aan wat lopen betreft.
Onder aan de berg nemen we de kabelbaan die hier Roop Way heet.
Het uitzicht op de berg is geweldig. De hele stad en de haven zijn te zien. Ook weer de Japanse zee en aan de andere kant de Pacific Ocean.
Moeilijk om deze plek weer te verlaten. Terug op zeeniveau wandelen we langs (en in) de Episcopale kerk en de Orthodoxe kerk. In de buurt zien we ook nog een Rooms-Katholieke kerk. Kennelijk de Christelijke hoek van Hakodate.
We komen een Japans-Russchisch koffiehuis tegen dat wordt gerund door een dame die op Amhurst (USA) heeft gestudeerd. Was leuk en bood ons gelegenheid vele vragen te stellen. Ook over zaken waar - althans deze Japanse - nog nooit over had gedacht. Ook leerzaam voor ons.
Even later komen we weer een Japans heiligdom tegen.
Bij toeval belanden we even later in het Oude Souma Huis. Daarin leefde vanaf 1861 een van de voorname zakenlieden, zo niet eigenaren van Hakodate: Teppei Souma. Hij handelde in rijst en zeevruchten en startte zelf een bank. Op een kleine uitzondering in Alkmaar na vaak een weg richting financieel succes.
De plaats waar we slapen biedt verder niet veel. Dus in het hotel gegeten. Niet gekregen wat ik dacht besteld te hebben, maar wel verrassend lekker.